Regler om spelreklam

Spelreklam är något vi matas med dagligen, både på tv och på nätet, men vad gäller egentligen kring spelreklamen? Här är reglerna som gäller när man vill göra reklam för spel om pengar.

Det är mycket reklam för spel på casinon som rullar både online och på våra tv-apparater i hemmen, och det är inte så konstigt. Totalt sett så satsar spelbolagen flera miljarder på sina reklamkampanjer och bara i fjol landande den totala satsningen på 5,5 miljarder kronor vilket dessutom är en ökning på 1,7 miljarder från året innan det. Men det är inte all reklam som är tillåten, enligt reglerna är det nämligen bara spelbolag med tillstånd att bedriva spelverksamhet i Sverige som får göra reklam, men trots detta är det de bolag utan tillstånd som syns mest – eftersom att de sänder sin reklam med bas utomlands ifrån kan de komma runt de satta reglerna.

Spelreklam måste följa reglerna

Om man ska göra reklam för spel i Sverige så måste man följa marknadsföringslagen, vilken ställer krav på att marknadsföringen man gör inte får påverka konsumenterna att fatta välgrundade köpbeslut. Likaså stärktes lagstiftningen på området i fjol och numera finns krav på måttfullhet vid bland annat marknadsföring av lotterier och man får inte alls marknadsföra den typen av spel mot personer yngre än 18 år. Vad exakt som gäller rörande spelbolagens marknadsföring finns sammanfattat hos SPER (Spelbranschens Riksorganisation) som har sammanfattat riktlinjer för reklam som spelbolagen ska följa. Viktigt att veta är att det endast är bolag med tillstånd att bedriva spel som får göra reklam överhuvudtaget, det råder nämligen främjandeförbud annars. Nu när spelmarknaden omregleras är det dock alla casinon med spellicens som får marknadsföra sig vilket gör att reglerna kommer gälla för fler aktörer i framtiden än vad de gäller för nu precis som att de aktörer som berörs av främjandeförbudet kommer minska.