Mycket reklam för spel

Spelbolagen i Sverige satsar stort på reklam och marknadsföring. Spelbolag som ATG satsar främst på nätet, medan de utländska spelbolagen har störst fokus på tv-reklam. Förra året satsade spelaktörerna hela 3,7 miljarder kronor på reklam.

522207-dramatic-playing-cards

Bland de svenska företag som varit mest aktiva och effektiva på Youtube under förra året hamnade spelbolaget ATG, rapporterar Dagens Media. Spelbolaget hamnade faktiskt på plats ett på ”YouTop100 Sweden” som sammanställs av Chimney. Detta gjorde man med reklamfilmerna om hästen Vinnie. Dessa klipp har fått flera miljoner visningar på Youtube och ATGs marknadschef säger att det är extra kul att få framgång på Youtube eftersom det krävs ett äkta intresse från tittarna där och att de själv väljer att gå in och titta på ATGs klipp.

Spelbolagen fokuserar mycket på reklam

Men ATG är långt ifrån det enda spelbolaget som fokuserar på och värdesätter reklam, även om de är ensamma om att fokusera väldigt mycket på just Youtube. Faktum är att de svenska spelbolagen lagt enorma summor de senaste åren på reklam och marknadsföring. Det har handlat om allt från att synas på nätet på sidor som Svenska Casino och att presentera sina bonusar på svenskacasino.se/bonusar och andra bonussidor, till att ha reklamfilmer i tv och reklamskyltar på stan.

Tv-reklam allra störst hos utländska spelbolagen

Men just tv-reklam är vad de flesta spelbolag lagt allra mest krut på. Detta ledde till att tv-reklamen för spel näst intill dubblerades under förra året. Då satsade bolagen på spelmarknaden hela 3,7 miljarder kronor på reklam, vilket var en ökning med drygt 1,2 miljarder kronor från 2013. Framförallt var det de utländska spelbolagen som ökade sin marknadsföring och syntes på de flesta kanaler. Läs mer. Hur det kommer se ut med reklamsatsningarna i år är oklart, men under det första kvartalet 2015 satsade spelbolagen 800 miljoner kronor på reklam.